Blog

Blog

Autyzm nie wyklucza żałoby

Nie wiem, wokół którego z nich narosło więcej szkodliwych mitów i stereotypów: wokół żałoby czy autyzmu. A jak dodamy do tego duetu słowo „dziecko”, otrzymujemy mieszankę ukrytą w podziemiach niezrozumienia i krzywdzących przekonań.

Dziecko autystyczne w żałobie: temat tabu, temat, który nie istnieje w dyskursie publicznym . Nie chcę, żeby tak było.
Po kolei zatem. Zacznę od autyzmu.

Czytaj więcej „Autyzm nie wyklucza żałoby”
Blog

„Dziecko własnym terapeutą” Hanny Olechnowicz – recenzja

Natura ludzka nie jest maszyną postawioną do wykonywania wyznaczonej pracy, lecz drzewem, które rośnie i rozwija się zgodnie z dążeniem sił wewnętrznych, które czynią ją żywą istotą.” Tymi słowami J. S. Milla rozpoczyna swoje rozważania na temat autoterapeutyczych możliwościach dzieci Hanna Olechnowicz w książce „Dziecko własnym terapeutą”.

Ta niepozorna publikacja z 1995 roku bazuje na efektach czterech lat doświadczeń terapeutycznych i obserwacji w Klubie dla dzieci z problemami rozwojowymi, działającym w latach 80. w Polsce. Mimo upływu lat i pojawieniu się wielu nowych badań w dziedzinie rozwoju dziecka jest to niezwykle ciekawa i inspirująca lektura.

Czytaj więcej „„Dziecko własnym terapeutą” Hanny Olechnowicz – recenzja”
Blog

Odarci z godności – czyli dlaczego dzieciom z ASD…

Staś to wesoły czterolatek, który uwielbia pociągi. W związku z tym rodzice chętnie czytają mu bajki o magicznej ciuchci, a dziadek często zabiera wnuczka na stację, żeby razem liczyć wagony kolejowe.

Staś to wesoły czterolatek w spektrum autyzmu, który uwielbia pociągi. W związku z tym rodzice, popierani często przez specjalistów lub wręcz za ich namową, unikają tematu pociągów i nie zgadzają się na czytanie bajek o magicznej ciuchci. Ignorują Stasia, gdy zaczyna opowiadać o swoich zainteresowaniach. O co chodzi? Dlaczego tak łatwo, słysząc słowo „autyzm”, przestajemy widzieć dziecko?

Czytaj więcej „Odarci z godności – czyli dlaczego dzieciom z ASD odbiera się człowieczeństwo”
Blog

Pokonać czy pokochać: o dzieciach w spektrum autyzmu

Coraz częściej i głośniej mówi się o dziecku jak o pełnoprawnym człowieku. O tym, że zasługuje na szacunek, miłość, podmiotowe traktowanie i poczucie bezpieczeństwa. Ba, otwarcie głosimy, mając w ręku niepodważalne argumenty naukowe, że wychowanie i edukacja oparte na systemie kar i nagród to szkodliwy przeżytek, a dzieci uczą się poprzez zabawę, w atmosferze życzliwości, kierując się wrodzoną ciekawością. Przede wszystkim jednak zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że fundamentalnym prawem dziecka jest prawo do dzieciństwa.

Czytaj więcej „Pokonać czy pokochać: o dzieciach w spektrum autyzmu”