Przejdź do treści
Tulistacja
  • Strona główna
  • O mnie
  • Blog
  • Bajkoteka
  • Kontakt
Szukaj

Pokonać czy pokochać: o dzieciach w spektrum autyzmu

  • 20 stycznia, 202122 grudnia, 2021
  • przez Aneta Zychma

Coraz częściej i głośniej mówi się o dziecku jak o pełnoprawnym człowieku. O tym, że zasługuje na szacunek, miłość, podmiotowe traktowanie i poczucie bezpieczeństwa. Ba, otwarcie głosimy, mając w ręku niepodważalne argumenty naukowe, że wychowanie i edukacja oparte na systemie kar i nagród to szkodliwy przeżytek, a dzieci uczą się poprzez zabawę, w atmosferze życzliwości, kierując się wrodzoną ciekawością. Przede wszystkim jednak zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że fundamentalnym prawem dziecka jest prawo do dzieciństwa.

Równi i równiejsi

„Wszystko to zdaje się nie mieć żadnego znaczenia, gdy w polu uwagi społeczeństwa i specjalistów znajdzie się dziecko w spektrum autyzmu. Dziecku temu – w imię terapii – można zrobić wszystko, nie bacząc na to, co będzie się z tym człowiekiem działo  kilkanaście czy kilkadziesiąt lat później. Najważniejsze są „postępy w terapii”, mierzone liczbą wypracowanych zachowań, które mieszczą się w kanonie ogólnie przyjętej „normy”. Zupełnie nieistotny pozostaje koszt ponoszony przez młodego człowieka w toku takich oddziaływań”(1).

A koszty te bywają naprawdę duże. Wyniki badań opublikowane w 2018 roku przez psycholog dr Henny Kupferstein jednoznacznie wskazują na to, że powszechna w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu tzw. stosowana analiza behawioralna (z ang. applied behavior analysis – ABA), oparta m.in. na modyfikacji zachowań przez system kar i nagród, przyczynia się do problemów natury psychicznej u tych osób w wieku dorosłym. Mowa przede wszystkim o symptomach tzw. zespołu stresu pourazowego (z ang. posttraumatic stress disorder, PTSD) (2).

Z jednej strony „udało się osiągnąć sytuacje, w której wiele osób w spektrum autyzmu kończy edukację średnią, nawet policealną i wyższą. (…) Mimo to obserwujemy dużą liczbę ludzi dramatycznie zmęczonych, sfrustrowanych, pozbawionych możliwości samorealizacji, zwyczajnie nieszczęśliwych” (3).

Walka z autyzmem

A teraz odpowiedzmy sobie szczerze na pytanie: czy terapia, mająca na celu zmianę zachowań, tak, by dana osoba nie była problematyczna, za bardzo nie odstawała od tzw. normy, nie wzbudzała w otoczeniu negatywnych reakcji, słowem przestała być autystyczna, to podejście humanitarne, podmiotowe, oparte na szacunku? Kto tu jest ważny? Osoba, która przychodzi po wsparcie, czy „reszta świata – ta normalna”: kto ma się lepiej poczuć we własnej skórze?

I nie, nie chodzi mi teraz o to, by popadać w skrajność i stwierdzić, że ludzie w spektrum autyzmu powinni nagle usłyszeć „róbta, co chceta”. Chodzi o to, że postawa, terapia, która obiera sobie za punkt wyjścia pokonanie autyzmu, ostatecznie dąży do pokonania człowieka. Nie możemy bowiem oddzielić człowieka w spektrum autyzmu od autyzmu. Stając w opozycji do autyzmu ( jak do wroga, którego trzeba zgładzić), stajemy w opozycji do człowieka z autyzmem. Chęć pokonania autyzmu przysłania nam to, co najważniejsze: istotę ludzką, która i tak ma już przed sobą o wiele więcej wyzwań rozwojowych czy społecznych, niż osoba o typowym modelu rozwojowym.

A może by tak złożyć broń?

Chodzi więc o to, by wspierać mądrze, czyli w zgodzie z daną specyfiką rozwojową. I to od najmłodszych lat. Działać z empatią i zrozumieniem. Każdy człowiek w spektrum autyzmu powinien być otoczony „wsparciem dającym narzędzia pozwalające lepiej odnaleźć się w otaczającej rzeczywistości i w sobie samym i zapewniającym komfort sensoryczny, poczucie ciągłości w czasie i bezpieczeństwo w relacjach z najbliższymi, opartych na realnych odpowiedziach na jego emocje. (…) Takie wsparcie umożliwi młodemu człowiekowi wyzwolenie swojego potencjału i budowanie pozytywnej tożsamości osoby w spektrum autyzmu, która nie jest gorsza i nie musi za wszelką cenę próbować stawać się kimś, kim nigdy nie będzie”(4).

Zamiast walczyć można po prostu wspierać. I jest to możliwe. I jest skuteczne (o czym napiszę więcej w kolejnych artykułach). Bo dziecko w spektrum autyzmu to nadal dziecko, to nadal człowiek. Zasługuje na miłość, akceptację, mądre przewodnictwo, poczucie bezpieczeństwa, swobodną zabawę. Zasługuje na bycie podmiotem relacji a nie przedmiotem terapii. Pamiętajmy o tym.

Pismiennictwo:

(1) J. Ławicka, Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej, Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża, Opole 2019, s. 26.

(2) H. Kupferstein, Evidence of increased PTSD symptoms in autistics exposed to applied behavior analysis [w:] Advances in Autism 4 (1): 19-29.

(3) Op.cit., s. 120.

(4) Op. cit., s. 29

Bliskość w komunikacji
Odarci z godności – czyli dlaczego dzieciom z ASD odbiera się człowieczeństwo
#autyzm #dzieckotoczłowiek #pokochaćautyzm #spektrumautyzmu

Powiązane artykuły

Żałoba to zadanie – o…
„Tyle miłości nie może umrzeć”…
„Ja i inni” Ylvy Karlsson…
Prawdziwe zainteresowanie
Przepraszanie zarezerwowane tylko dla dorosłych?
Autyzm nie wyklucza żałoby
Relaksacja dla dzieci -plik do…
„Dziecko własnym terapeutą” Hanny Olechnowicz…
Dziecięca żałoba obrosła w wiele błędnych przekonań. To sprawia, że łatwo jest wpaść w pułapkę stereotypów i przeoczyć dziecięcy ból oraz potrzebę wsparcia.
Co ma wspólnego dziecięca żałoba…
Ile strat w sobie nosisz?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • Żałoba to zadanie – o dziecięcej żałobie z perspektywy zadaniowej
  • „Tyle miłości nie może umrzeć” Moni Nilsson – recenzja
  • „Ja i inni” Ylvy Karlsson – recenzja
  • Prawdziwe zainteresowanie
  • Przepraszanie zarezerwowane tylko dla dorosłych?

Tulistacja

  • Bajkoteka
  • Blog

Zapisz się do newslettera

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Tulistacja (@tulistacja) Lip 1, 2019 o 4:13 PDT

Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress
Strona wykorzystuje pliki cookies.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Dowiedz się więcejAkcepuję
Privacy & Cookies Policy

Podsumowanie

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Necessary
Always Enabled
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
SAVE & ACCEPT