Przejdź do treści
Tulistacja
  • Strona główna
  • Blog
  • Bajkoteka
  • O mnie
  • Kontakt
Szukaj
Blog

Dlaczego dzieci potrzebują czasu na relaks?

  • 25 września, 20196 września, 2020
  • przez Aneta Zychma

Najpierw szkoła, potem zajęcia dodatkowe: basen, język obcy, taniec, kolejny język obcy, korepetycje, itd. Następnie w domu odrabianie zadań domowych. I w ten sposób dziecko pozbawione zostaje czasu wolnego, a co za tymi idzie, odbiera mu się naturalne prawo do realizacji jednej z podstawowych potrzeb naszego organizmu: potrzeby regeneracji i relaksu.

Czym tak naprawdę jest relaks?Najprościej mówiąc, to naturalny stan,
w którym następuje rozluźnienie ciała i umysłu. (1) Mięśnie uwalniają się od napięcia, a umysł wycisza się, obniżając aktywność myśli. Relaksując się, wchodzimy w stan spokoju i odprężenia.

Po co komu relaks?

Korzyści, jakie osiągamy, pozwalając sobie na stan relaksu, są ogromne. Przede wszystkim regularny relaks związany jest z takimi jakościami
w naszym życiu jak:

  • samoregulacja – zestresowani, zmęczeni mamy o wiele mniej akceptacji dla otaczającej rzeczywistości, a także dla nas samych: szybciej się denerwujemy, łatwiej wyprowadzić nas z równowagi, sięgamy po najprostsze reakcje – jakbyśmy byli na autopilocie – czyli obwinianie, umniejszanie, rozpaczanie, gniew, złość, awantura, krzyk, pretensje…
  • koncentracja – nie ma szans, żebyśmy mogli się w pełni skoncentrować na określonym zadaniu, kiedy nasze całe ciało jest napięte, a w głowie kotłują się coraz to inne myśli; jesteśmy ludźmi, nie robotami, które mogą działać bez snu, jedzenia i czasu wolnego,
  • kreatywność i twórcze myślenie – i znowu to co napisałam wyżej: żeby mieć siły na wymyślanie, planowanie, tworzenie, trzeba najpierw odpocząć, dać sobie szansę na nicnierobienie, pozwolić sobie na nudę bez wyrzutów; ludzki umysł nie jest komputerem, po intensywnej aktywności potrzebuje relaksu, by znów wejść w tryb działania.

Znaczenie relaksu u dzieci

Teraz przyjrzyjmy się tym jakościom, mając na uwadze dzieci. Samoregulacja to proces, którego dzieci cały czas się uczą. Struktury mózgu odpowiedzialne za regulowanie emocji (a także ich nazywanie
i lokalizowanie w ciele) dopiero się kształtują (zwłaszcza u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym). Dzieci uczą się poprzez naśladownictwo: jeśli my potrafimy radzić sobie z trudnymi emocjami, otwarcie o nich mówimy, a przede wszystkim jesteśmy gotowi na przyjęcie emocji dziecka i wsparcie go w ich przeżywaniu, to możemy liczyć w przyszłości na to, że dziecko również będzie umiało regulować swoje emocje i jednocześnie wykazywać empatię względem innych. Co ma z tym wspólnego relaks? Ano to, że bez możliwości wyciszenia i bez stanu wewnętrznego spokoju (relaksu) nie potrafimy w pełni skontaktować się z własnymi emocjami. Trudniej nam poczuć dane emocje w ciele, a co gorsza, będąc w w nieustannym trybie działania, możemy zatracić podstawową umiejętność zauważania emocji w sobie, gdy dopiero się pojawiają i nie są tak intensywne. A to już prosta droga do problemów natury psychicznej. Relaks jest niezbędny, żeby dziecko mogło spokojnie, we własnym tempie poznawać świat emocji.

Koncentracja i kreatywność to dwie jakości, bez których dzieci nie są w stanie skutecznie uczyć się, nabywać nowych zdolności oraz wykształcać
i doskonalić umiejętności poznawczych (np.: myślenie logiczne, zapamiętywanie). A jak pisałam wyżej, bez regularnej relaksacji, czyli mówiąc łopatologicznie, bez czasu wolnego, w którym można odpocząć i się zregenerować, ciężko o wysokiej jakości koncentrację, zaangażowanie
i twórczość – mózg jest zbyt przeciążony, ciało napięte a do tego w całym organizmie szaleją hormony stresu.

Czas wolny tak samo ważny jak obowiązki

Dlatego właśniezamiast zastanawiać się, na jakie dodatkowe zajęcia mogę posłać jeszcze dziecko, warto pomyśleć: czy moje dziecko ma wystarczająco czasu wolnego w ciągu dnia? czy moje dziecko ma czas tylko dla siebie? czy moje dziecko potrafi się relaksować?

Warto je o to zapytać, porozmawiać, znaleźć wspólne rozwiązania.

Jeśli dziecko ma problemy z nauką, z koncentracją i z regulacją emocji, może dobrym sposobem będzie przyjrzenie się temu właśnie z tej perspektywy: może jest przeciążone nadmiarem wymagań i obowiązków? może nie potrafi odpoczywać?

Stan relaksu to nasza naturalna potrzeba, o której w kulturze ciągłego pośpiechu coraz częściej zapominamy. A to niestety powoduje, że tracimy umiejętność odpoczywania i musimy się jej na powrót uczyć.

Tutaj możecie przeczytać o podstawowych sposobach wsparcia dziecka, które przeżywa stres.

Napisałam również ebooka „Relaksacja dla małych dzieci. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli”, który jest świetnym wprowadzeniem w temat wspierania dziecka w radzeniu sobie ze stresem. Kupisz go tutaj.

Przypisy:

(1) G. Dobińska, A. Cieślikowska-Ryczko, Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 31

Dziecko to człowiek
Gdy umiera mama – recenzja książki „Wszędzie i we wszystkim” Pimma van Hesta
Aneta Zychma
dziecko emocje emocje dziecka koncentracja kreatywność mindfulness relaks relaksacja rodzicielstwo samoregulacja uważność

Powiązane artykuły

Odarci z godności – czyli…
Pokonać czy pokochać: o dzieciach…
Bliskość w komunikacji
Czułość dla siebie. Jak to…
Bliskość w rodzicielstwie – o…
Kryzys w rodzicielstwie
Jak wspierać dziecko przewlekle chore…
Miednica po porodzie – rozmowa…
Pornografia śmierci – co to…
Recenzja książki „Kocyk”

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Odarci z godności – czyli dlaczego dzieciom z ASD odbiera się człowieczeństwo
  • Pokonać czy pokochać: o dzieciach w spektrum autyzmu
  • Bliskość w komunikacji
  • Czułość dla siebie. Jak to się robi?
  • Bliskość w rodzicielstwie – o co tak naprawdę chodzi?

Tulistacja

  • Bajkoteka
  • Blog

Zapisz się do newslettera

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Tulistacja (@tulistacja) Lip 1, 2019 o 4:13 PDT

Motyw od Colorlib wspierany przez WordPress
Strona wykorzystuje pliki cookies.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Dowiedz się więcejAkcepuję
Privacy & Cookies Policy

Podsumowanie

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Necessary
Always Enabled

Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.

Non-necessary

Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.